Інноваційні ідеї для малого бізнесу

Що вам насамперед спадає на думку при словах «малий бізнес»? Швидше за все, ви уявляєте собі невеличкий кіоск з продажу всякої корисної і не дуже дрібниці, недорогу перукарню без усяких надмірностей або, на худий кінець, дизайнера-фрілансера. А ось з чим малий бізнес ніяк не в’яжеться, так це з наукомісткими виробництвами і інноваційними проектами.

Справді, хіба може крихітна фірма з десятком професіоналів в штаті просувати інновації в країні? Вони ж вимагають серйозних вкладень, як фінансових, так і інтелектуальних. Інновації — це щось масштабне, всеосяжне…до Речі, а що взагалі криється за таким «модним» сьогодні терміном? Почути його можна чи не з кожного праски, а от дати йому чітке визначення не може майже ніхто.

Деякі експерти навіть вважають, що самі терміни «інновація» або «інноваційний» сьогодні необхідно вживати з великою обережністю. У багатьох споживачів, так і у представників бізнесу, вже сформувався певний імунітет до всього нібито інноваційному. Багато хто пов’язує з цими словами банальне хвастощі так званих стартаперів та погану маркетингову стратегію, але ніяк не наукомісткі технології. Тому не поспішайте називати інноваційної будь-яку розробку, хоч як-то пов’язану з IT. Слід бачити різницю між інноваційними розробками або виробництвом і просто технологизированным бізнесом.

Головні риси інновацій — новизна і пряме відношення до науки

Однозначно відповісти на питання, чи може малий бізнес бути інноваційним, складно, оскільки самі критерії інноваційності сильно розмиті і суб’єктивні. Однак багато хто погоджуються, що малий бізнес сьогодні цілком може стати «провідником» інноваційності, активно освоюючи нові технології, так і безпосереднім творцем інноваційних продуктів. Останню тезу доводить досвід західних країн, де малий бізнес цілком успішно працює з інноваціями.

Інновації та малий бізнес у них і у нас

Словосполучення «інноваційний малий бізнес в західних, а також в деяких азіатських країнах, вже давно не здається оксюмороном. Так, в Європі «провідником» інновацій частіше є саме малий бізнес, а не великі підприємства.

Наприклад, у Німеччині працюють сотні тисяч невеликих і середніх інжинірингових компаній, які діють спільно з гігантами: виробляють окремі деталі для машин Daimler, BMW і Volkswagen або електроніку для Siemens. Ці ж компанії одноосібно виводять на ринок проекти у сферах IT, біотехнологій і т. д. і нерідко мають серйозну вагу в тій чи іншій галузі.

Схожа картина спостерігається і в інших європейських країнах. Ще десять років тому невеликі фірми у Фінляндії, Данії та Ірландії набагато частіше просували в життя інновації, ніж їх колеги — середні та великі підприємства

Причина проста: в Європі ще з 1970-х рр. ведеться активна робота з підтримки інноваційної підприємницької діяльності.

У тій же Німеччині, а також в Британії, підприємництва навчають ще зі шкільної лави, а новачків, націлилися на інновації, активно безкоштовно консультують.

Не менших успіхів у справі розвитку інноваційного малого бізнесу змогли досягти і в Японії. Тут особливу ставку зробили на так звану культуру підприємництва, яку просувають шляхом створення факультативних «гуртків якості» на підприємствах. В рамках цих гуртків співробітники виявляють проблеми, пов’язані з ефективністю виробництва та якістю продукції, і шукають шляхи вирішення цих прболем.

В останнє десятиліття велику увагу інноваціям приділяється і в Китаї, де з 2003 року працюють відразу дві довгострокові програми з розвитку підприємництва. За 13 років У сукупності вони збільшили частку малого бізнесу в економіці країни до 60% і зробили його основними двигуном інновацій.

У Росії ж поки спостерігається зовсім інша ситуація: більше 60% підприємств нашого малого бізнесу зайняті в торгівлі, а якщо говорити точніше, в перепродажу імпортного товару. А от у справі інновацій російський малий бізнес істотно відстає від своїх зарубіжних колег, свідчать дані Національного інституту системних досліджень проблем підприємництва (НСПП). Причому найчастіше російським підприємствам впроваджувати інновації у себе і вести інноваційну діяльність самим заважає брак фінансування, низька кваліфікація персоналу і вузький ринок збуту продукції.

Щоправда, російський уряд все-таки призадумалось про те, як вирішити хоча б частину зазначених проблем і стимулювати малий бізнес працювати в інноваційній ніші. З 1 січня 2016 року набрала чинності відразу кілька документів, що стосуються МСП:

— закон про щорічне збільшення на 5% витрат держкомпаній на закупівлю інновацій,

— перелік компаній, які зобов’язані здійснювати закупівлі інновацій у малого бізнесу,

— документ, який зобов’язує включати в план закупівель інноваційну та високотехнологічну продукцію, вироблену в тому числі і малим бізнесом,

— положення про закупівлю інновацій, які компанії будуть регламентувати свою закупівельну діяльність

Сергій Фахретдинов

Керівник Комітету «Ділова Росія» з розвитку взаємодії бізнесу і держкомпаній

Безсумнівно, дані заходи підтримки виробничого малого і середнього бізнесу «розв’яжуть руки» і відкриють нові можливості підприємцям. Зараз наше завдання полягає в тому, щоб всі передбачені заходи були реалізовані не тільки на папері, але й на ділі.

За оцінками Мінекономрозвитку, в 2015 році держкомпанії закупили приблизно 1-2% інновацій. Держкомпаніям, де закупівля інновацій в рази вище, наприклад, ВАТ «РЖД», ВАТ «Ростелеком», будуть потрібні додаткові зусилля в запрошенні до роботи МСБ.

Сприяти закупівельної процедури інновацій та високотехнологічної продукції може чітка стратегія дій, до вироблення і подальшої реалізації якої готове підключитися ділове співтовариство.

Однак на практиці з закупівлями інновацій у малого бізнесу можуть виникнути проблеми. Частина держкорпорацій закуповує такі продукти, які малий бізнес взагалі не виготовляє.

До того ж, до учасників тендерів, через які держкомпанії роблять закупівлі, пред’являються досить жорсткі вимоги: ненульова щоквартальна звітність, термін роботи — не менше трьох років і т. д. Не кожен технологічний стартап може похвалитися відповідністю таким критеріям. Та й економічне підґрунтя в цій справі сильна: учасник тендеру повинен перерахувати замовнику 5% від суми замовлення, а в разі перемоги — ще 30% в якості гарантії виконання всіх умов угоди. З цих причин малий бізнес не так вже активно прагнути продавати інновації держкомпаніям. До речі, останні також не рвуться закуповувати інноваційні продукти у кого б то не було.

Володимир Княжицький

Генеральний директор ДК «Fast Lane» в Росії та СНД

Великий, так і середній бізнес, не так активно впроваджує у себе інновації, оскільки часто для нього це просто не вигідно. Щоб не бути голослівним, наведу приклад. Візьмемо такий інноваційний продукт як хмарна бухгалтерія.

Середньому та великому бізнесу ця розробка, по суті, не потрібна. Для них обсяг послуг не великий, але велика складність перекладу на новий продукт. До того ж часто відсутня довіра до цього самого продукту. Великим компаніям складніше змінити накатані процеси, а ризики збоїв в момент введення рішення в них завжди величезні.

Потрібні малому бізнесу інновації?

А ось в малому бізнесі ситуація діаметрально протилежна: йому вводити нові інноваційні рішення і легше, і вигідніше. Але потрібні малому бізнесу інновації насправді?

Микола Калмиков

РАНХиГС

Як показали опитування 2014-2015 року в Москві, в яких взяло участь понад 10 тис. керівників підприємств, саме в складний момент багато керівники заявляли, що планують поряд з оптимізацією діяльності придивитися до нових технологій і зайнятися технологічним переозброєнням. Це стосується в першу чергу тих, чий бізнес пов’язаний з виробництвом.

Звідси видно, що інновації, як мінімум затребувані в кризу, а як максимум — закладають фундамент для майбутнього економічного розвитку країни, дозволяють займатися бізнесом більш ефективно, знижують витрати і зусилля, забезпечуючи необхідний рівень сервісу та комунікацій з клієнтами.
При цьому інновації повинні вирішувати конкретні проблеми. Наприклад, спрощувати постановку на облік у податковій інспекції та організацію касового, контролювати роботу співробітників з клієнтами і т. д. Це саме ті речі, без яких бізнес сьогодні вести набагато складніше.

Отже, інноваційні розробки набагато сильніше потрібні маленькими підприємствам, а не великим концернам. Останні дуже неповороткі, щоб впроваджувати новинки, так і часто мало зацікавлені в цьому.

А виробляти більшість інноваційних продуктів для малого бізнесу знову ж таки може інший малий бізнес. Головне — виявити потребу колег по цеху і запропонувати їм проект, який найчастіше не вимагає таких великих інвестицій на старті.

Що затребуване?

Незаперечний факт: інновації інновацій ворожнечу. Не всі передові технології затребувані малим або великим бізнесом або приватними клієнтами, не навколо кожної з них можна створити власне підприємство. Наприклад, в списку перспективних технологій вже не перший рік значиться 3D-друк, але надруковані таким чином вироби поки поширені не так широко.

Варто відзначити, що різні експерти і авторитетні джерела називають перспективними різні ринкові ніші, так чи інакше пов’язані з інноваціями. Наприклад, видання «Генеральний директор», спираючись на дані досліджень міжнародних консалтингових компаній та аналітичного центру при уряді РФ, включив в число найбільш перспективних наступні галузі:

— Мобільні платежі

— Інтернет речей

— Big Data

— Масові онлайн-курси

— Пересувна електроніка («розумні» годинник, фітнес-браслети і т. д.)

— 3D-друк

— Роботи

— «Розумні» матеріали

А ось авторитетний американський бізнес-портал Inc.com у число найбільш перспективний напрямків включив виробництво дронов, штучний інтелект, все, що пов’язано з віртуальною реальністю, інноваційне виробництво та аналіз харчових продуктів, створення екологічно чистих будматеріалів і т. д.

Британський ж джерело Startups.co.uk пропонує зосередитися на розробці пристроїв для фітнесу, освітніх програм, платформ для бронювання майданчиків під заходи та різних недорогих систем типу «розумний будинок». Але в чому ж перспективу бачать російські підприємці?

Олександр Нинбург

Генеральний директор «Нимбл»

Блокчейн, VR і відеоігри — це трендові напрямки в IT-бізнесі на найближчі 5 років. Не варто боятися гучних назв. Сьогодні на ринку стає все більше невеликих стартапів, які роблять нові проекти в цих галузях. Досить заглянути на kickstarter або indiegogo, щоб зрозуміти, що майбутнє за молодими талановитими стартапами.

Володимир Княжицький

Генеральний директор ДК «Fast Lane» в Росії та СНД

Якщо говорити про технології для впровадження в малий бізнес, то я б виділив наступні:

1. Якісний сайт, де головний критерій його якості — вміння продавати. Мені часто доводиться робити аудит зовні красивих сайтів, які оригінально оформлені, але зовсім не сприяють продажу послуги.

2. Створення і правильне просування мобільних додатків.

3. Просування в соціальних мережах.

4. Послуги хмарної бухгалтерії.

5. Послуги корпоративного хмарного документообігу.

6. Ефективна телефонія з хмарним номером і віртуальної АТС.

Одним словом, якщо вами рухає бажання у що б то не стало почати інноваційний бізнес, ви можете придивитися до однієї із зазначених вище сфер. При цьому варто розробляти саме такий продукт, який би був затребуваний у інших компаній-малюків. Це, в даному випадку, чи не найбільш вдячна аудиторія. А ось проекти, орієнтовані на держкомпанії або приватних осіб варто запускати з обережністю, оскільки у цієї цільової аудиторії дуже багато не затребуване. Звичайно, забавне винахід начебто робота-товариша по чарці викличе захват, але купувати його в найближчі 20 років мало хто захоче.

Share your thoughts