Фуд-трак: бізнес на колесах: іноземна, для початківців, в маленькому місті

Напевно кожен бачив в американських фільмах фургони, які роз’їжджають по місту і продають вуличну їжу: фаст-фуд, свіжу випічку, морозиво або напої. Це явище з’явилося в Америці на початку 60-х і сьогодні дійсно поширена і дуже популярно.

Російські підприємці в свою чергу перейняли бізнес-ідею американських колег і активно розвивають її на нашій землі. Для того, щоб перспективна бізнес-ідея перетворилася в діло, що приносить прибуток, особливу увагу потрібно звернути на три складові: смачна їжа, привабливий вигляд фургона і ергономічність внутрішнього простору. І все це треба продумати заздалегідь. Як запустити свій фуд-трак, що для цього потрібно і які труднощі можуть очікувати власника трака, читайте нижче.

Що говорить закон?

По суті немає певної категорії людей, які можуть або, навпаки, не можуть скористатися даною бізнес-ідеєю. А якщо у вас в гаражі без діла стоїть фургон або вантажівку в робочому стані, то почати реалізовувати бізнес-ідею можна хоч сьогодні.

Михайло Глинський

власник фуд-трака Rainbow Hot-dogS

Якось, будучи на автодромі, я зрозумів, що там немає місця, де люди могли б поїсти. Бізнес-ідея прийшла відразу ж: я домовився з керівництвом автодрому, і вже через півтора тижні ми поставили крапку на колесах, яка продавала хот-доги. Продаж хот-догів — ідеальний формат для автодрому: фуд-трак за сезон приніс гарний прибуток, тому ми вирішили на цьому не зупинятися.

Для фуд-трака потрібно такий же перелік документів (крім тих, що стосуються безпосередньо приміщення), як і для стаціонарного закладу. Для початку ви реєструєтесь як ІП, отримуєте дозвіл на роботу від санітарно-епідеміологічної служби, яка вимагає меню в друкованому вигляді, медичні книжки персоналу і дозвіл органів пожежного нагляду. Крім цього, ви повинні повідомити Росспоживнагляд про початок своєї діяльності. Всередині фургончика повинен бути куточок споживача, свідоцтво про реєстрацію та взяття в податкову службу.

Де працювати? Бізнес поза правового поля

Ідея фуд-траків проста: вони продають їжу, роз’їжджаючи по вулицях і зупиняючись в місцях з найбільшою прохідністю. Як правило, фургончики можна зустріти в метро, офісних центрів, університетів, шкіл та на центральних вулицях. Траки буквально «ловлять» свою аудиторію.

На відміну від Америки, яка законодавчо закріпила діяльність фуд-траків ще в 2008 році, в Росії нормативної бази, що регулює роботу їжі на колесах, не існує. Однак, для підприємців є важлива новина: закон про мобільної торгівлі повинен вступити в силу вже в третьому кварталі цього року, і бізнес на продажу вуличної їжі в фургончику стане законним. Уряд обіцяє розробити і спеціальну схему маршрутів, за якими можуть пересуватися мобільні кухні, не заважаючи загальному потоку автомобілів та пішоходів.

З одного боку, закон про мобільної торгівлі забезпечить вільну діяльність власників пересувних кухонь, але з іншого боку, коли бізнесмени відчують відкриття нових можливостей і перспектив малого бізнесу в сегменті громадського харчування, кількість фуд-траків може зрости. А поки питання «як їздити?» і «де стояти?» юридично залишаються відкритими.

На сьогоднішній день фуд-трак потрапляє під дію федерального закону № 381 про нестаціонарної торгівлі. Це означає, що продавати їжу на колесах можна, залишаючись на одному місці. А якщо ви хочете працювати так, як в принципі і повинен працювати фуд-трак, тобто продаючи їжу в різних точках міста, договір на оренду землі повинен укладатися за кожне місце і платити, відповідно, доведеться в рази більше.

Для роботи на муніципальних землях, наприклад, в парках, проводяться тендери. Однак, за словами власників бізнесу на колесах, виграти такий тендер все одно що полетіти на Місяць.

Але судячи з кількості працюючих траків в Росії, все-таки можна знайти можливість для заробітку.

Як правило, фуд-траки працюють на різних міських фестивалях, які отримують дозвіл на тимчасову торгівлю. Під захист цього дозволу і ставляться мобільні точки.

Другий спосіб законної роботи кухні на колесах — оренда приватної території за договором оренди з приватною особою. Тяганини менше, а шансів почати бізнес — більше. Однак звідси випливає важливий момент: потрібно знайти таку площу з високим трафіком, адже при невеликій прохідність не варто розраховувати на високий прибуток.

Світлана Малишко

співвласник фуд-трака «Білки і Вуглеводи»

Конкуренція особливо не відчувається, у всякому разі поки що. В Петербурзі, наприклад, фуд-траків мало. Коли фуд-траки будуть стояти майже на кожному куті, як, наприклад, в Лос-Анджелесі і Нью-Йорку, тоді можна буде говорити про конкуренцію.

Вкладення

Бізнес на фуд-траку не вимагає мільйонних інвестицій, але і віднести його до бізнесу з мінімальними вкладеннями не можна. Головним пунктом у листі витрат буде придбання фургона і переобладнання автомобільного кузова.

1. Купити старий фургончик або причіп — в середньому 200-500 тис. рублів.

2. Встановити обладнання — 300 тис. рублів.

Кількість і характер устаткування залежить від того, в якому форматі працюватиме ваш фуд-трак. У стандартний набір входить фритюрниця, кухонна піч, холодильник, кава-машина, фасувальна станція і гриль. Обладнання може бути газовим, працювати від генератора або від стаціонарного джерела.

3. Зовнішня обробка — 20 тис. рублів.

Певних правил або схем обладнання кухні немає. Практично кожен власник трака сам вирішує, що і як йому встановити. Ідеальний варіант організації простору та встановлення необхідного обладнання приходить тільки з досвідом. За словами Світлани Малишко, власники фуд-траків, які вже успішно працюють, іноді навіть допомагають своїм колегам — спільнота фуд-траків дуже дружне.

Світлана Малишко

співвласник фуд-трака «Білки і Вуглеводи»

Наш фуд-трак обійшовся нам (разом з покупкою машини) трохи більше, ніж 1 млн. рублів. Напевно, можна було б зробити все дешевше, але досвіду у нас було мало, ми вчилися на своїх помилках і кілька разів підтверджували своїми діями вірність правила «скупий платить двічі». Точно не варто економити на внутрішній обробці кухні харчової нержавіючої сталлю, на самому автомобілі і на зовнішній обробці.

Крім цього, потрібно продумати меню, знайти персонал і можна сміливо натискати на педаль газу. До речі, на «кухні» цілком достатньо дві людини: перший займається приготуванням і роздачею їжі, другий працює на касі. А меню залежить тільки від вашої фантазії і може включати все, що можна швидко приготувати або «доготувати». Для конкурентної переваги і просто приємного бонусу для клієнтів створіть запам’ятовується ексклюзивну упаковку.

Михайло Глинський

власник фуд-трака Rainbow Hot-dogS

Все обладнання, які ми придбали для початку роботи, обійшлося нам в 300 тис. рублів. Найдорожчою виявилася кофемашина — 80 тисяч. Вкладені інвестиції окупилися в перший же сезон.

У будь-якому випадку фуд-трак набагато дешевше, ніж стаціонарний заклад: тут практично не потрібно платити орендну плату, яка забирає значну частину доходу, а якщо трак розташований на приватній території, доведеться сплачувати незначну суму. Тим більше підприємець без проблем може «перевезти» свій бізнес у будь-яку точку міста, якщо колишнє місце виявилося не прибутковим. До суттєвих переваг можна віднести і невеликі поточні витрати підприємства.

Світлана Малишко

співвласник фуд-трака «Білки і Вуглеводи»

Спочатку ми хотіли відкрити кафе, але сталася криза і ми після недовгих підрахунків вирішили, що фуд-трак набагато вигідніше і надійніше, ніж стаціонарна точка. По-перше, він власності, на відміну від приміщення в оренду, з якого, навіть не дивлячись на договір, орендодавець може попросити з’їхати в будь-який момент. По-друге, будівництво фуд-трака набагато дешевше, ніж кафе — менша площа кухні, не потрібно витрачатися на дизайн і будівництво красивого залу для відвідувачів, погоджувати витяжку, витрачати шалені гроші на електрику і т. д. В-третіх — мобільність: якщо з кафе на непрохідній вулиці вже нічого не поробиш, то на фуд-траку можна запросто переїхати на нове місце. По-четверте, більше свободи — захотів і не можна працювати кілька днів або взагалі закритися на кілька місяців і виїхати на зиму в інше півкуля

Різниця ведення бізнесу на фуд-траках в Америці і в Росії лише в тому, що каліфорнійський клімат дозволяє продавати їжу на вулиці круглий рік, а ось нашим підприємцям доводиться підлаштовуватися під сезонність.

Якщо ви зацікавилися ідей мобільного бізнесу на колесах, то зараз саме час спробувати свої сили. По-перше, сезон продажу вуличної їжі тільки починається. По-друге, вже скоро діяльність фуд-траків закріпиться на законодавчому рівні. До цього часу ви на особистому досвіді розберетеся в найбільш вигідному облаштуванні кузова, оцініть потенціал ринку в своєму регіоні і намітити перспективи розвитку.

Share your thoughts