Бізнес-ідеї у сфері послуг

1,7 млрд жителів Землі працюють у сфері послуг

— свідчать дані National Geographic. І це одна з найбільш затребуваних сфер діяльності. Бізнес у сфері послуг лише трохи поступається за популярністю торгівлі і значно випереджає в цьому сенсі бізнеси, пов’язані з виробництвом.

І такого стану справ є досить просте пояснення — на відміну від торгівлі або виробництва, які в обов’язковому порядку вимагають певних початкових інвестицій, бізнес у сфері послуг без вкладень відкрити цілком можливо. Щоб надавати послуги, часто достатньо лише власних знань і умінь, а також мінімального бюджету на рекламу. Хоча можна обійтися і без нього.

Наприклад, сьогодні багато перукарі, візажисти або майстра манікюру йдуть з салонів «на вільні хліба», напрацювавши певну клієнтську базу. При цьому їм не доводиться вкладати в просування або оренду приміщення: надавати послуги можна прямо вдома або з виїздом до клієнта, а нових замовників можна набирати через соціальні мережі. Та й вплив «сарафанного радіо» тут недооцінювати не варто: контакти класного майстра — те, за чим потенційні клієнти активно полюють самі. Все те ж саме справедливо і для всіх інших фахівців у сфері послуг: юристів, PR-ників, репетиторів.

Після деякого часу, заробивши своїм мікробізнесом певну суму, можна перейти до більш серйозного підприємництва — відкрити свій салон краси або юридичну консультацію, не влізаючи при цьому в кредити.

Ірина Мілованова

Кінологічний центр «Еліта»

Головні переваги в сфері послуг для мене — це відсутність матеріальних вкладень, можливість самореалізації в улюбленій справі і планування завантаженості. Але я займаюся бізнесом одна, у тому числі беру на себе рекламу та роботу з клієнтами. А це означає, що мені потрібно постійно бути на зв’язку, а це не завжди легко.

Ще одна причина популярності сфери послуг полягає в тому, що свою майстерність можна продавати дорого. Дуже дорого. Хоча, безумовно, не всі фахівці коштують однаково. Приміром, майстер манікюру, який тільки вчиться своїй справі, працює за символічну плату, а той, хто вже давно працює і може робити щось особливе, бере за роботу куди більші гроші. Або юрист, який здатний допомогти в особливо складних випадках, буде «коштувати» значно більше, ніж той, хто береться лише за шаблонні справи.

Одним словом, вартість тих чи інших послуг може змінюватись в залежності від рівня майстерності, а також від конкуренції в обраній ніші і грамотності вибудуваної маркетингової стратегії.

До речі, якщо ви геній маркетингу, цей факт дозволить вам вивести свою пропозицію в сфері послуг на такий рівень, що воно по прибутковості дасть фору і торгівлі, і виробництва. Якщо ви зумієте створити wow-ефект, продажу підуть досить активно. Варто обмовитися, що такі маркетингові ігри можуть припасти до смаку далеко на кожному.

Ну і нарешті, бізнес у сфері послуг часто набагато легше масштабувати, ніж у торгівлі або виробництві. Адже щоб збільшити обсяг виробництва, вам доведеться придбати нове обладнання, змонтувати його, провести пуско-налагоджувальні роботи. Все це вимагає серйозних грошових вливань і тимчасових витрат.

У продажу товарів справи йдуть не краще. Щоб охопити новий регіон, доведеться вивчити ринок, знайти підходяще для розміщення магазину місце, провести ремонт, «утрясти» всі справи з перевіряючими органами, закупити і доставити товар на нову точку, найняти продавців. Все це знову ж відніме у вас дорогоцінний час і гроші.

А ось масштабувати бізнес у сфері послуг, наприклад, відкривши філія юрфірми в сусідньому місті набагато простіше. Потрібно лише посадити на місце людини, яка буде приймати звернення громадян і передавати їх у головний офіс, і дати рекламу.

Незважаючи на всі плюси, бізнес у сфері послуг — далеко на самий легкий.

Звичайно, в послугах працювати дещо простіше, ніж у тому ж виробництві: жодних технологічних вимог, мінімум погоджень з контролюючими органами. Але якщо ви думали, що вхід у сферу послуг доступний кожному, змушені засмутити вас: це далеко не так. Для того, щоб надати якісну послугу, потрібно докласти не менше зусиль, ніж у будь-якій іншій сфері.

Основна складність у цій справі полягає в тому, що у сфері послуг дуже сильно вплив людського фактора. Скажемо прямо: якщо ви — посередній фахівець, або не вмієте ввічливо спілкуватися з клієнтами, надаючи при цьому послуги самостійно, бізнес ваш довго не протримається. Не менш складно буде, якщо ви наймете сторонніх фахівців. Часто відібрати їх досить важко, та й простежити за тим, як вони виконують свої обов’язки, непросто.

Ще один мінус роботи в послугах — велика конкуренція. Там, де є непоганий попит і затіяти бізнес відносно нескладно, ви ризикуєте зіткнутися з безліччю таких же кмітливих підприємців-початківців. Тому в послугах як ніде важливо знайти свою нішу і створити унікальну торгову пропозицію. Не бійтеся експериментувати і робити те, що ще поки ніхто не робить. Але не забувайте і про почуття міри: послуги повинні залишатися затребуваними, а не відлякувати споживачів своєї безумностью.

Ну і звичайно, у зв’язку з великою конкуренцією в сфері послуг буває досить складно «розкрутитися». Це означає, що на те, щоб заробити собі ім’я і призначити ціну вище середньої по ринку, можуть піти довгі роки. А ось починати доведеться з малого: у найбільш конкурентних галузях послуг новачки часто змушені працювати за невелику плату, сподіваючись на хороші рекомендації і роботу «сарафанного радіо».

Послуги в Росії: що чекати ринку?

В останній рік-півтора сфера послуг в Росії зіткнулася з деякими складнощами, втім, як і вся економіка країни в цілому. Починаючи з серпня 2015 року, ділова активність в діяльності, пов’язаної з сервісом, почала знижуватися. Вся справа в тому, що компанії зіткнулися із збільшенням суми своїх витрат, у тому числі на комунальні платежі. Вплив зробило і зниження курсу російської валюти.

В результаті більшість компаній були змушені підняти ціни для клієнтів, на що останні відреагували бойкотом. Особливо сильно постраждали туризм і реклама — те, що споживачі не вважають необхідною статтею витрат і на чому економлять в першу чергу. Догляд клієнтів помітили також автосервіси, готелі і агентства нерухомості.

Це не означає, що послугами у цих сферах перестали користуватися зовсім. Просто змінилася структура попиту і частота звернень. Приміром, в автосервіси сьогодні звертаються в основному по гарантії, а дрібний ремонт авто, гарантія на які вже минула, вважають за краще виконувати самостійно.

До речі, компанії, які продовжують працювати в зіткнулися зі зниженням попиту галузях, дивляться в майбутнє не надто оптимістично. Індекс підприємницької впевненості в рекламі, туризмі та сфері обслуговування автотранспорту просів найсильніше, якщо вірити даним Вищої школи економіки.

Але все-таки не у всіх видах послуг підприємці зіткнулися зі зниженням попиту. Приміром, ломбарди і микрозаймы від кризи тільки виграли.

Покращилися справи і у більшості сервісів, які в кінцевому підсумку допомагають заощадити. Приміром, чудово почуваються компанії, що працюють на ринку аутсорсингу персоналу: бізнесу дешевше найняти для виконання нерегулярних робіт сторонньої людини, а не тримати когось у штаті, постійно виплачуючи йому зарплату.

Справжнє зростання переживає і бізнес за допомогою кредитним боржникам.

Всі ці зміни так чи інакше пов’язані з погіршенням економічної ситуації. При цьому жителі Росії не очікують, що економічна ситуація незабаром зміниться, і налаштовані на економію. За даними дослідницького холдингу «Ромир», 11% росіян мають намір заощадити на різних дорогих послугах, в тому числі пов’язаних з лікуванням або отриманням освіти.

Хоча самі учасники ринку освіти не помічають значного зниження попиту. Наприклад, мережа шкіл іноземної мови Express London зазначила, що кількість студентів знизилося лише трохи, та й надалі попит сильно не просяде: з’явилося більше тих, хто має намір влаштуватися на роботу за кордоном або підвищити свої компетенції, щоб краще виглядати на ринку праці.

А ось дані, представлені Національним агентством фінансових досліджень, свідчать: 48% відсотків росіян економлять на відпочинку і відпустки, 18% — на транспорті.

З цих цифр можна зробити висновок, що найближчим часом попит на послуги у сфері туризму, обслуговування автомобілів, а також на дорогі і не необхідні послуги рости не буде. Тому відкривати бізнес, так чи інакше пов’язаний з цим видами діяльності, потрібно, попередньо зваживши усі можливі ризики. А можливо, варто взагалі відмовитися від цієї затії і озирнутися в пошуках нових більш затребуваних напрямків у сфері послуг.

Дмитро Засухін

Лабораторія юридичної маркетингу

При всіх своїх особливостях бізнес у сфері послуг зараз дуже популярний. Відкриваючи його, ми починаємо активно заробляти на своїх професійних знаннях і уміннях. Все це приносить крім доходу справжню радість від роботи.

На мій погляд, найближчим часом будуть затребувані вузькі спеціалізації. Наприклад, адвокати, що захищають права батьків, або food-фотографи. Що вже стає спеціалізація, тим легше вам залучити до себе клієнтів і знайти свою нішу.

Ірина Мілованова

Кінологічний центр «Еліта»

Я вважаю, що малому бізнесу обов’язково потрібно працювати не менше, ніж у трьох близьких один одному напрямках. Тоді моніторинг ринку дозволить розвивати те, що затребуване саме в даний момент і підтримувати стабільний дохід.

Також варто звернути свій погляд на послуги повсякденного попиту, які або не сильно постраждали від кризи, або, навпаки, пережили приріст. При цьому найкраще працювати в економ-сегменті.

Костянтин Сунців

Мережа перукарень «Бігуді»

Ми виявили, що за останній час відбувся приріст у 35-45%. Причому збільшилася і кількість відвідувань, і середній чек. Вважаю, що це багато в чому пов’язано з тим, що до нас перейшли клієнти закладів з більш високих цінових сегментів. При цьому свої звички витрачати багато і ні в чому собі не відмовляти, вони зберегли.

Взагалі, недорогі формати в кризу досить затребувані, тому найближчим часом ми очікуємо подальшого зростання попиту.

Наталія Пичугова

Мережа дитячих центрів «Точка зростання»

Ми помітили невеликий відтік клієнтів у регіонах із-за кризи. В цілому ситуація набагато краще, ніж ми очікували. Напередодні літа ми чекаємо також сезонного зниження попиту, але розраховуємо, що вже у вересні ситуація зміниться.

Зараз досить вдалий час для того, щоб відкрити дитячий центр. З одного боку, знизилася конкуренція: нові поодинокі проекти неактивно виходять на ринок. З іншого боку, умови оренди приміщень і постачання обладнання стали більш вигідними.

Як видно, представлені вище підходи протилежні один одному. І тим не менше, і той, і інший цілком можуть спрацювати. А от яким конкретно з них вибрати, залежить саме від вашого випадку. Перш, ніж вибрати бізнес-ідею у сфері послуг, оцініть власні компетенції, умови і ринку і попит з боку споживачів.

Share your thoughts