Бізнес-ідеї для початківців

“>

Як вибрати бізнес-ідею, якщо ти повний нуль в бізнесі?

Як ви думаєте, з чого починається бізнес?

З кредиту на запуск свого стартапу? Або з офіційного оформлення свого ТОВ? А може бути з підбору команди кваліфікованих ентузіастів, які допоможуть вам заробити перший мільйон?

Звичайно, все це — необхідні кроки для старту своєї справи. От тільки жоден з них, мабуть, можна назвати самим першим. Бізнес народжується не в банках, не в коридорах державних установ і навіть не в кабінетах за багатогодинний роботою. Він народжується в голові підприємця в той момент, коли виникає бізнес-ідея.

От тільки як бути тим, хто поки не придумав який бізнес почати? Чекати натхнення, відкладаючи активні дії на невизначений термін, — не найкраще рішення в такій ситуації. Так як же визначитися з ідеєю для бізнесу?

Відповідь можуть дати досвідчені підприємці, які все ще пам’ятають, як складний процес пошуку бізнес-ідеї для початківців з нуля, але вже залишили позаду цей етап. Пропонуємо вам ознайомитися з порадами як вибрати бізнес-ідею, яка дійсно здатна принести гроші і успіх.

Порада № 1. Почніть з кінця

Як би парадоксально це не звучало, такий метод дозволяє порівняти наявні можливості для розвитку бізнесу, кількість яких практично нескінченно, і ваші сильні сторони, яких у звичайної людини, як правило, не так вже й багато.

Спробуйте уявити на хвилину, що ви не стоїте на порозі своєї справи, не знаючи, за що взятись, а вже досягли у ньому певних успіхів. Уявили? Тоді зосередьтеся на цих самих успіхи: ким ви хочете стати, чого хочете досягти, що створити?

«Це повинна бути яскраво окреслена мета, пов’язана з вашими справжніми мріями, яка не буде змінюватися протягом тривалого періоду часу», — пояснює генеральний директор консалтингового агентства «Мастерпланс» Микола Журавльов.

Агентство у своїй практиці часто використовує саме таку технологію, яка всередині компанії називається зворотним проектуванням. Визначившись з кінцевою метою і записавши свої висновки на папір, розробити конкретний план дій щодо її досягнення буде набагато легше.

Порада № 2. Використовувати наявний досвід

Якщо ви ламаєте голову над тим, як вибрати бізнес-ідею, пам’ятайте, що ваш майбутній бізнес — не щось абстрактне і відірване від реальності. Він повинен бути націлений на реальних людей. А тому шукати ідею для нього в книгах — не завжди найкраще рішення. Іноді просто варто звернутися до власного досвіду. В першу чергу, до досвіду роботи.

Статистика показує, що більша частина бізнесменів відкриває свою справу в сфері, в якій вони працювали найманими працівниками

— розповідає Джаліл Куряев, директор компанії «Бізнес Нація», що спеціалізується на консалтингової підтримки малого і середнього бізнесу.

Так чому б не наслідувати їхній приклад і не придивитися до того, що знаходиться буквально під ногами? Тим більше, що пропрацювавши в певній сфері деякий час, ви вже маєте уявлення про «внутрішню кухню» і якийсь набір компетенцій, а може бути і корисних зв’язків.

Якщо бізнес там, де ви встигли попрацювати рядовим співробітників, вам з якоїсь причини не підходить, то можна використовувати досвід роботи, а власне хобі. Плюси при такому підході приблизно ті ж.

В процесі пошуку ідеї можна використовувати не тільки особистий досвід, але і досвід інших людей, як це зробив, наприклад, засновник ресурсу для віддаленого репетиторства TutorOnline Олександр Пашков. Ідею для стартапу Олександр почерпнув завдяки своїй дружині, яка допомагала племінниці «підтягнути» українську мову. При цьому заняття проходили тільки по телефону, але дівчинка швидко стала демонструвати успіхи.

Паралельно з викладанням по скайпу зайнявся і друг Олександра. Зміркувавши, що за таким онлайн-формат навчання майбутнє, друзі заснували свій сервіс. «Ми ще в студентські роки підробляли, вирішуючи контрольні роботи, і знали, чого не вистачає учням, а чого — педагогам, щоб освітній процес був максимально оптимізованим» — розповідає Олександр. Таке знання, безсумнівно, допомогло налагодити роботу сервісу. У 2015 році кількість учнів TutorOnline перевищила 10 тис. осіб з п’ятдесяти країн світу.

Порада № 3. Шукайте проблеми

Один з найбільш правильних методів пошуку бізнес-ідей для початківців з нуля полягає в тому, щоб спочатку знайти проблеми, які потребують вирішення. Причому тут також варто починати не з глобальних проблем, що терзали людство, а з того, з чим зіткнулися особисто ви або ваші знайомі.

Для початку варто поспостерігати протягом визначеного строку за собою. З якими труднощами ви періодично стикаєтеся? Чи є у вашому місті сервіс, який пропонував би рішення цих проблем? Ефективно він працює? І чи готові ви заплатити комусь, хто ці проблеми вирішив би?

Саме таким шляхом прийшов до ідеї власного бізнесу засновник московської служби мотоэвакуации Evak2me Олександр Козлов: «Недавно мені знадобилося евакуювати свій мотоцикл, але його перевезення виявилося справою не з легких. Це і наштовхнуло мене на ідею організувати сервіс по евакуації мотоциклів».

Сервіс з’явився в червні 2015 року, а до листопада його послугами скористалися 400 мотоциклістів. Цифра, можливо, не найбільш вражаюча, але і послуга поки ще нова. Тим більше, що за плечима у Олександра також бізнес із продажу старих мотоциклів і кілька пекарень.

Пам’ятайте, що швидше за все ваші проблеми не унікальні, з ними зустрічається безліч людей щодня. Це для бізнесмена-початківця тільки плюс: значить пул споживачів ваших послуг буде досить широким. Пам’ятайте, що ваша бізнес-ідея зовсім не повинна бути абсолютною унікальною. Набагато важливіше, щоб вона була затребувана.

Але при цьому стежте за тим, щоб ваша ідея все-таки не копіювала бізнес наявних конкурентів дочиста. У неї має бути своя «родзинка», особливості, що відрізняють її від інших.

Наприклад, Дмитро Городник із Санкт-Петербурга хотів відкрити бізнес на ювелірному ринку. Але замість стандартного магазину, який торгує і золотом, і сріблом, і штучними каменями, і натуральними мінералами, підприємець вирішив сконцентруватися тільки на останніх. Так з’явився онлайн-магазин прикрас з натуральних каменів «Мінерал Маркет», який зумів зайняти свою нішу на висококонкурентному ринку. За три роки роботи клієнтами магазину стали 50 тис. чоловік, а отримати замовлені прикраси можна в 67 російських містах

Порада № 4. Уявляєте, як підприємець

Головне, що варто зробити новачкові, що знаходиться в пошуку бізнес-ідеї, — це змінити образ думок, вважає співзасновник мережі «Тонус-Клуб» Олена Коростильова: «Заведіть звичку дивитися на світ широко відкритими очима. Ведіть активний спосіб життя, бувайте в різних місцях, постійно прагнете дізнатися щось нове».

А зіткнувшись з чимось невідомим, наприклад, з незнайомою послугою, не соромтеся, щоб отримати про неї максимум інформації. Навіть якщо особисто для вашого бізнесу ця інформація виявиться марною, ваш кругозір розшириться.

При цьому варто дивитися на звичні речі під іншим кутом. Зайшовши в кафе, намагайтеся міркувати не як клієнт. Замість того, щоб просто чекати свою каву і насолоджуватися інтер’єром, спробуйте порахувати кількість посадочних місць, працюють співробітників, ціну страв, які пройшли повз людей. Одним словом, спробуйте створити приблизну фінансову модель закладу. Спробуйте побачити бізнес у всьому, що відбувається у вашому житті.

Порада № 5. Копіюйте з обережністю

Якщо ви хочете почати бізнес з нуля, ідеї для нього можна запозичити з-за кордону. Спробуйте подивитися на західні або азіатські ринки, вивчіть, які рішення є там, як вони масштабуються, які зустрічаються перешкоди на шляху їх реалізації. При цьому постійно тримайте в голові, що чийсь шлях неможливо повторити один на один з тим же результатом.

«У початково обраної нами стратегії створення бізнесу з нуля було багато помилок. Так, приїхавши з США, де ми переймали західний досвід, ми спробували повністю перекласти запозичену там бізнес-модель на нашу пострадянську дійсність. Це було великою помилкою» — згадує засновник TutorOnline Олександр Пашков.

Щоб не «прогоріти» з чужої, так і зі своєю бізнес-ідеєю, варто оцінити її перспективність саме в своєму регіоні.

Зробити це не так-то просто, особливо без спеціальних знань або грошей на дорогі маркетингові дослідження. І тим не менш, хоча б приблизно зрозуміти, наскільки ваш бізнес буде затребуваний, можна стандартними і безкоштовними способами.

Рада № 6. Використовуйте технології

Інтернет гарний як для того, щоб вибрати бізнес-ідею, так і для того, щоб перевірити її. З допомогою всесвітньої павутини можна спробувати знайти готовий маркетинговий аналіз ринку, на якому ви плануєте працювати, або статистичні дані, які дозволять зорієнтуватися в ситуації.

Крім того, можна провести дослідження і самостійно. Для початку спробуйте проаналізувати пошукові запити користувачів інтернету. Їх частота дозволить зрозуміти, наскільки популярна та чи інша ідея.

Щоб отримати більш наочні результати, спробуйте продати свій товар або послугу. Наприклад, можна розмістити оголошення на одній з онлайн-майданчиків, радить директор компанії «Бізнес Нація» Джаліл Куряев. І хоча продавати на етапі пошуку бізнес-ідеї вам ще нічого, такий хід дозволить з’ясувати, який інтерес з боку потенційних клієнтів.

Порада № 7. Підготуйте грунт

Тим, хто хоче почати бізнес з нуля, ідеї варто перевіряти і за межами віртуального простору. Спробуйте провести опитування серед своїх знайомих з приводу затребуваності вашого майбутнього бізнесу.

Визначте портрет потенційного клієнта. Хто він? Де живе? Скільки заробляє? На чому пересувається? Де одягається і відпочиває? Відомості мають бути максимально докладними. «Це спростить завдання по завоюванню свого клієнта і дозволить надалі зрозуміти, де і як просувати свій бізнес», — вважає Ірина Куликова, засновник весільного агентства Kulikova Event Agency.

Коли це питання проясниться, варто спробувати вийти на своїх потенційних споживачів. Запропонуйте їм ідею вирішення їх проблем та оцініть зацікавленість. «Не варто боятися, що ідею вкрадуть. Будь-який бізнесмен скаже вам, що ідея нічого не варта, поки вона не реалізована в проект. А реалізувати, як відомо, набагато складніше, ніж придумати», — радить співзасновник онлайн-сервісу вантажоперевезень «Щастить всім» Іван Пластун.

Дуже важливо з’ясувати не тільки подобається ідея клієнтам, але і готові за неї платити.

Якщо десять потенційних покупців сказали вам, що вони не готові заплатити за виріб, то проблема саме в ньому. Розмова з потенційним клієнтом дозволить заощадити час і врятувати починаючого підприємця від ситуації, коли він робить щось нікому не потрібне.

Аналізуючи попит, зовсім необов’язково спілкуватися безпосередньо або кидати клич на форумах в інтернеті. Якщо у вас вже є якісь зразки своєї продукції, а цільова аудиторія досить широка, можна просто провести «польові» випробування або дегустацію.

Якщо ж у вас поки немає взагалі нічого, крім ідеї, спробуйте скласти комерційну пропозицію. Направте його своїм клієнтам, подивіться цікаво чи воно їм. У разі успіху це дозволить укласти договори на майбутні поставки.

Порада № 8. Не шукайте ідеал

Не намагайтеся знайти ідеальну ідею для бізнесу раз і назавжди. Звичайно, ваша ідея повинна бути затребуваною і вивіреної, особливо у фінансових питаннях. В іншому випадку ви просто ризикуєте втратити всі гроші, зайнявшись невигідною справою. Але варто бути готовим до того, щоб поміняти спочатку вибраний курс і скорегувати свій проект під потреби аудиторії.

Більш того, навіть якщо ваша бізнес-ідея вже реалізована, а справа приносить дохід, не варто розслаблятися. «Процес пошуку бізнес-ідей не повинен зупинятися ніколи», — вважає Олена Коростильова з мережі «Тонус Клуб».

Продовжуйте шукати ідеї, будьте готові почати нову справу в рамках успішного проекту або навіть згорнути останній і повністю переключитися на новий бізнес.

Підводячи підсумок варто зазначити, що пошук бізнес-ідеї для початківців з нуля — справа не менш складна і відповідальна, ніж докладне опрацювання бізнес-плану та його реалізація. Ваш бізнес зовсім необов’язково має «підірвати» ринок.

Не варто також мучитися і вигадувати щось таке, чого ніхто раніше не робив. По-перше, не кожному під силу створити сенсацію, а по-друге бізнес-ідея повинна бути зрозумілою кінцевим споживачам і затребуваною серед них.

Share your thoughts