Бізнес-ідеї для маленького міста

Як вибрати ідею для маленького міста?

При слові «бізнес» в голові часто виникає певний образ: солідний чоловік у діловому костюмі виходить з офісу міжнародної корпорації. При цьому офіс неодмінно розташований десь у хмарочосі в самому центрі мегаполісу.

Однак всі ми знаємо, що бізнесмени можуть виглядати як завгодно, а бізнесу є місце не тільки в мільйонниках, але і в маленьких містах. І вести свою справу в райцентрі можна не менш успішно, ніж у Москві.

Потрібно тільки врахувати деякі особливості невеликих містечок. Якщо ви збираєтеся відкрити свою справу в одному з таких населених пунктів і шукаєте бізнес-ідею для нього, ця стаття для вас.

Трохи про малих містах

Відкриваючи бізнес в маленькому місті, важливо врахувати його особливості. Як правило, вони приблизно однакові незалежно від того, курортний це містечко на півдні або невелике північне поселення.

Про те, який саме місто вважати малим, єдиної думки немає. Як правило, до малих міст відносять ті, де чисельність населення не перевищує 50 тис. осіб. Але бізнесмени часто називають маленькими і міста з населенням 500 тис. чоловік.

Головне, що дозволяє віднести до числа невеликих, це все-таки стан і особливості економіки. Які ж вони?

Перше, на що варто звернути увагу — це добробут жителів. У невеликих містечках як правило трохи роботи, часто велика частка жителів працює на одному градотворчому підприємстві. Це дозволяє власникам бізнесу встановлювати невеликі заробітні плати. Тому доходи населення в таких містечках часто невеликі. Хоча, звичайно, бувають і винятки з цього правила.

Другий важливий фактор — це менталітет жителів міста.

Ольга Косец

президент Міжрегіональної громадської організації захисту та підтримки малого і середнього бізнесу «Ділові люди»

Враховуйте специфіку населення, а саме якісний склад: військові, робітники, люди науки, а також вікові категорії.

У туристичних районах бізнес можна зробити орієнтованим на приїжджих, хоча в цьому випадку доведеться змиритися з його сезонністю. А ось в містах, де від напливу відпочиваючих не страждають, екстравагантних закладів краще не відкривати.

Ще одна особливість малих міст — ринок праці. Як вже говорилося вище, він, як правило, розвинений досить слабо. При цьому висококласних фахівців, професіоналів у дуже вузьких галузях, в невеликому місті знайти досить важко. Тому підприємство, що вимагає великого числа рідкісних і цінних кадрів, в маленькому місті відкривати не варто.

Також у невеликих містах може існувати таке явище, як брак базових товарів. Наприклад, не представлені популярні марки недорогий одягу, або на все місто — всього один супермаркет з бюджетними продуктами. Тому саме в маленькому місті вдалою може виявитися ідея відкрити ще один магазин одягу або ще один продуктовий.

Ну і звичайно, не можна списувати з рахунків ще одну особливість маленького міста — всі все про всіх знають, а чутки поширюються зі швидкістю світла. В тому числі і про закладах. З одного боку, це може допомогти бізнесу заощадити на рекламі: всю роботу зробить «сарафанне радіо». З іншого — якщо вам не вдасться «показати клас» відразу ж після відкриття бізнесу, ви ризикуєте вже ніколи не завоювати своїх клієнтів.

Всі ці характерні риси маленьких міст впливають на розвиток бізнесу в них. Причому як позитивний, так і негативний. Давайте зупинимося докладніше на плюсах і мінусах ведення своєї справи в маленькому містечку.

Особливості бізнесу в маленькому місті

Мабуть, варто відразу ж почати з того, які «підводні камені» таїть у собі маленьке місто для бізнесу. Поговоримо про мінуси:

Невеликі доходи

Оскільки ваші потенційні клієнти заробляють трохи і готові витрачатися відповідно, то і вам на мільйонний прибуток розраховувати навряд чи варто. Оцініть ситуацію тверезо.

Обмежені можливості зростання

Якщо в мегаполісі ви практично не маєте меж для розвитку свого бізнесу, за умови, що ідея для нього вибрана правильно, то у невеликому місті все інакше. Число ваших клієнтів буде наростати лише до певного моменту, після якого зростання попиту зупиниться. Цей момент варто врахувати заздалегідь і закласти у свій бізнес можливості для масштабування. Коли нові покупці перестануть з’являтися, варто спробувати відкрити свою філію в передмісті або взятися за розвиток якогось суміжного бізнесу. Можна також спробувати вкласти кошти в абсолютно новий проект, якщо в ході роботи ви побачите, що є більш перспективні ніші. А ось на збільшення середнього чека упор варто робити не завжди. Пам’ятайте: доходи жителів найчастіше невеликі.

Вузький ринок

У невеликому місті не так багато можливостей, для того щоб реалізувати якісь неординарні ідеї. Вони можуть виявитися незатребуваними. При цьому і для стандартних закладів ємність ринку також обмежена. У Москві і Санкт-Петербурзі можна сміливо відкрити ще одну піцерію, навіть якщо вже працює сто точно таких же. У маленькому місті для чергового закладу може не знайтися клієнтів.

Тим не менш, особливості малих міст дають починаючим бізнесменам і деякі переваги:

Низький поріг входу на ринок

Почати бізнес в маленькому місті вам обійдеться дешевше, ніж у мегаполісі. Орендні ставки за комерційну нерухомість в провінції нижче, ніж у мільйонниках, так само як і зарплата персоналу. Завдяки цим пунктам і регулярні витрати вашого бізнесу будуть нижче.

Сприятливе конкурентне середовище

Малий бізнес в невеликих містах, як правило розвинений слабо, і конкурентів у вас швидше за все, буде небагато. Крім того, багато потенційно затребувані бізнес-ніші виявляються зовсім порожніми. При цьому відшукати такі ніші буде нескладно, вважає співвласник онлайн-сервісу вантажоперевезень Іван Пластун: «В умовах невеликого міста зробити це набагато простіше, тому що всі компанії та торгові точки можна обійти самостійно».

Підтримка

Ця особливість певною мірою пов’язана з попереднім пунктом. Оскільки приватний бізнес в маленьких містах розвинений слабо, влада охоче докладають зусиль, щоб змінити ситуацію. Для підприємців діють програми підтримки, наприклад, з видачі грантів на відкриття або надання субсидій, а також спеціальні інститути, що допомагають почати свій бізнес — бізнес-інкубатори, бізнес-акселератори. Правда, ставлення до них з боку підприємців неоднозначно.

Ольга Косец з організації «Ділові люди» радить вивчити програми підтримки та познайомитися із співробітниками профільних департаментів:

Ольга Косец з організації «Ділові люди» радить вивчити програми підтримки та познайомитися із співробітниками профільних департаментів: «Їх прямий обов’язок направити вас в потрібне русло».

А ось Анатолій Чургель з Російського Національного Комітету з Чорноморського Економічного Співробітництва застерігає: «До місцевим структурам звертатися за порадою не варто — ідеї на льоту схоплять».

На його думку, краще почати не з масштабного бізнес-проекту, а з чогось вимагає невеликих вкладень. Згодом їх можна примножити, а заодно отримати бізнес-досвід, поглянути на проблеми підприємців зсередини. Можна також звернутися до досвіду знайомих: хто з них вдавався до допомоги місцевої влади при відкритті бізнесу? До якого результату це призвело?

У випадку з бізнесом в невеликих містах є також кілька спірних моментів, які можна обернути на користь своєї справи, так і на шкоду.

Це в першу чергу «сарафанне» радіо, про яке говорилося вище. Чутка може як допомогти вам заощадити на рекламі, так і занапастити вашу справу на корені, особливо якщо на старті бізнесу були якісь недоліки.

Крім того, число споживачів в маленькому місті обмежено, що з одного боку «урізає» ваші можливості. З іншого, коли клієнтів мало, всі вони на видноті, та вивчити їх переваги куди простіше, ніж у мегаполісі.

Як вибрати бізнес-ідею для маленького міста?

Ознайомившись з особливостями малих міст та підприємництва у них, вибрати свою бізнес-ідею буде набагато легше. Правда, критерії вибору бізнес-ідеї для маленького міста абсолютні ті ж, що і для великого, наполягає співзасновник сервісу «Щастить всім» Іван Пластун. В обох випадках вона повинна володіти певною новизною. Це не означає, що ваш бізнес повинен запропонувати щось таке, про що раніше ніхто і не чув. Навпаки, він повинен бути зрозумілим споживачам. Але і повністю копіювати чужі бізнес-ідеї не варто.

Якщо ваш конкурент вже відкрив «Шиномонтаж на Вишневій», не відкривайте ще один, радить Ольга Косец. Краще доповнити його «Мийкою» або маленької кафешкой, а можна і тим і іншим. Цілком ймовірно, що такий формат надалі розростеться, так і в симбіозі ви більше кризисоустойчивы, і у вас більше шансів на виживання і успіх.

Ще один критерій вдалої бізнес-ідеї як для малого, так і великого міст — її затребуваність у широкого кола потенційних споживачів. В ідеалі ваш бізнес повинен вирішувати якусь масову проблему, яка терзає більшість жителів міста.

А ось яка ця проблема, в кожному випадку доведеться вирішувати індивідуально. Тут єдиного універсального відповіді для середньостатистичного невеликого містечка немає.

Перш, ніж приступати до пошуку бізнес-ідеї, озирніться навколо. Можливо, ви відразу побачите, що у вашому місті не вистачає, наприклад, недорогих розважальних закладів.

Придивіться до потенційних споживачів. Це має бути не якась вузька група населення, а переважна більшість жителів міста. Хто ці люди? Якими інтересами вони живуть? Чого потребують?

Якщо ви помітили якусь потребу населення, на задоволення якої можна зробити бізнес, проведіть бенчмаркінг*.

*Бенчмаркінг — пошук кращих компаній в певній галузі та впровадження використовуваних ними рішень у своїй практиці.

Дмитро Кобець

бізнес-консультант компанії Group-inform

Подивіться, як задовольняється схожий попит в інших містах. Якщо історії і приклади будуть повторюватися часто, напевно ви визначите життєздатний варіант.

У невеликому місті має сенс задуматися про бізнес, заснованому на будь-яких товарах масового попиту.

Віктор Єрофєєв

технічний директор CG Projects Group

Левова частка успішного малого бізнесу навколо використовує продукти і потреби, які ніяк не змінювалися практично вже століття.

Затребуваними можуть виявитися продуктові, господарські, будівельні, речові магазини, невеликі овочеві кіоски, фермерські лавки, мобільні автолавки з набором товарів першої необхідності.

Те ж стосується і ринку послуг. У невеликих містах затребуваними можуть виявитися стандартні варіанти на кшталт пралень, хімчисток, ательє, ремонту взуття та одягу, автомайстерень.

Ольга Косец

президент Міжрегіональної громадської організації захисту та підтримки малого і середнього бізнесу «Ділові люди»

Я рекомендую звернути увагу на попит у розвитку сфери послуг для батьків і дітей — це приватні дитячі сади, розважально-пізнавальні установи, гуртки та спортивні секції.

При пошуку бізнес-ідеї спробуйте відштовхнутися від особливостей ринку праці. Мало високваліфікованих адвокатів або програмістів? Відмовтеся від ідеї запустити свій сайт або відкрити агентство юридичних послуг. Замість цього спробуйте сконцентруватися на тому, що люди уміють робити руками, наприклад, лагодити телефони, комп’ютери, мотоцикли або автомобілі. Якщо кадрів з такими компетенціями виявиться достатньо, відкрийте сервісний центр або СТО. Такий бізнес також може виявитися затребуваним в невеликому місті.

Ваша бізнес-ідея може бути як простий, так і володіти якимись «фішками». Наприклад, якщо ви думаєте про те, щоб відкрити магазин з фермерськими продуктами, спробуйте розробити інтернет-магазин і організувати доставку. Це відразу виділить вас із числа конкурентів, а заодно і дасть додаткові можливості для масштабування бізнесу, які так необхідні в невеликому місті.

Якщо ви зважилися відкрити бізнес в невеликому туристичному містечку, це також можна звернути собі на користь. Подивіться на затишні приватні крамнички, майстерні та сімейні бізнеси старої Європи. Ви можете відкрити щось схоже і в своєму місті, зробивши свій невеличкий бізнес місцевою визначною пам’яткою.

Ще один вдалий хід для туристичного місця — звернути увагу на місцеві традиції та промисли. При цьому зовсім необов’язково відкривати черговий магазин з сувенірами. Спробуйте організацію традиційних розваг, наприклад, соколиного полювання або рибальського туризму, радить Анатолій Чургель.

Отже, маленькі міста мають певної специфікою, яка впливає на умови ведення бізнесу в них. Аж ніяк не кожен заклад можна відкрити в невеликому місті. Вибираючи ідею для бізнесу в маленькому місті, враховуйте економіку, умови життя населення та його менталітет. Не варто відкривати в шахтарському селищі магазин люксової одягу, а у військовому містечку — сыроедческое кафе. Ви просто не знайдете покупців, і ваш заклад ризикує швидко закритися.

Share your thoughts